هدف از گرفتن مشاوره کسب و کار اینترنتی چیست؟

خیلی از کسانی که وارد حوزه کسب و کارهای اینترنتی می‌شوند، در همان سال اول و دوم دچار شکست و خروج از کسب و کار می‌شوند. دلیل این امر را شاید بتوان در اطلاع ناکافی از کسب و کار و شرایط مدیریت بحران آن دید. خیلی از مدیران کسب و کار، دید درستی نسبت به بازار و تحولات احتمالی آن ندارند و تنها در حوزه‌ی تخصصی کسب و کارشان فعالیت می‌کنند. در صورتی که مدیریت هر نوع کسب و کاری، می‌تواند وابسته به چیزهایی باشد که روی فعالیتتان تاثیر بگذارد. شاید در این هنگام بتوان اهمیت حضور یک مشاور را برای گفتن مشاوره کسب و کار اینترنتی درک کرد. 

مشاوره کسب و کار در چه مواردی می‌تواند به شما راهنمایی دهد؟

به طور قطع و با یقین نمی‌توان گفت که زمینه‌های مشاوره کسب و کار چه مواردی را شامل می‌شود، زیرا فعالیت هر کسب و کار با هر کسب و کار دیگر متفاوت است .از طرفی، شرایط و اتفاقات هر کسب و کاری نیز با کسب و کار فرق دارد و باید همه‌ی اینها را در راه‌حل‌های پیشنهادی لحاظ کرد. اما از موارد زیر می‌توان به عنوان روتین‌ترین و رایج‌ترین انواع مشاوره‌های کسب و کار اینترنتی نام برد. 

  • چگونه و با استفاده از چه راهکارهایی می‌توانید از رقبا پیشی بگیرید؟
  • چه استراتژی‌هایی می‌تواند سهم بازار را به نفع کسب و کار شما افزایش دهد؟
  • ارائه راهکارهایی که می‌تواند به وفادار سازی مشتری بیانجامد.
  • چگونه می‌توان، اعتبار برند خود را افزایش دهید؟
  • چگونه و با چه روش‌هایی می‌توان بازاریابی کرد؟
  • چه مکان‌هایی برای تبلیغات مناسب است و چه میزان تبلیغات برای کسب و کار می‌تواند مفید باشد؟
  • چه برنامه‌های مفیدی برای جلوگیری از کاهش هزینه‌های اولیه وجود دارد؟ 
  • دریافت راهنمایی و راهکارهایی که به افزایش درآمد می‌انجامد.
  • دریافت راهنمایی و مشاوره درباره‌ی مدیریت شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی دیجیتال.
  • گسترش خدمات به مشتریان، در صورتی که نیاز به افزایش نیرو و درآمد نباشد.
  • ارائه راهکار برای توسعه و گسترش فعالیت کسب و کارمشاوره کسب و کار اینترنتیچرا گرفتن مشاوره کسب و کار اینترنتی می‌تواند تا این اندازه مهم باشد؟ 
  • همیشه ابتدای مسیر، سخت‌ترین جای مسیر است: ورود به حوزه‌ای ناشناخته می‌تواند به اندازه‌ی بودن در مکانی ناآشنا و غریب، ترسناک و عجیب باشد. هرقدر که اطلاعات کمتری نسبت به کسب و کارهای اینترنتی و نحوه فعالیت در آن داشته باشید، یقیناً دچار مشکلات بعدی بیشتری خواهید شد. حتی اگر در کار خود بهترین باشید و مهارت‌ها و ایده‌هایی متفاوت با دیگران داشته باشید، باز هم در نبود مشاوره خوب کسب و کار، ممکن است دچار اشتباه شده و شکست بخورید. برای ابتدای مسیر نیاز دارید تا فردی متخصص در کنار شما باشد و شما را تا جایی که باید راهنمایی کند. همچنین، هنگام گرفتن سفارش‌های اینترنتی، اگر بتوانید از مشاوره خوبی بهره ببرید، عملاً کیفیت قراردادهای احتمالی خود را بالاتر برده‌اید. با اینکار عملاً از سرمایه‌های فعلی و بالقوه خود حفاظت کرده‌اید. 

  • در برخی از مواقع ناچار به استفاده از مشاور هستید: در همه‌ی کسب و کارها، لحظاتی رخ می‌دهد که ناچار به حضور مشاور هستید. خیلی‌ها تصور می‌کنند که در کسب و کار خود بهترینند و نیازی به مشاوره ندارند اما همیشه، تمامی فعالیت‌های کاری به سود و دلخواه شما پیش نمی‌روند و احتمال بروز نوسانات شدید در بازار وجود دارد. در این هنگام حتما باید از مشاورهای حرفه‌ای و کارکُشته بهره بگیرید. شما چه در حوزه‌ی استخدام منابع انسانی در اولین قدم پیشبرد کار تا حتی نحوه‌ی خروج از کسب و کار در هنگام شکست یا ذخیره‌ی سود تجارت، نیاز به حضور مشاور را احساس خواهید کرد. 
  • مشاور کسب و کار، مسیر کارتان را هموار خواهد کرد: سرعت رشد فضای مجازی به حدی بالاست که این احتمال وجود دارد که از این سرعت رشد عقب بمانید و درجا بزنید. علاوه بر آن، همیشه سایه حضور رقبای کوچک و بزرگ برای هر کسب و کاری وجود دارد و نمی‌توان از این واقعیت فرار کرد. اینکه چطور بتوانید در این لحظات، کسب و کار خود را مدیریت کنید را، مشاور به شما می‌گوید. اگر نتوانید خود را با سرعت رشد کسب و کارهای دیگر هماهنگ کنید یا نتوانید بسته به نیاز روز و بازار، تجهیزات و امکانات خود را به روز کنید، احتمال شکست و از دست رفتن سرمایه و زمان‌تان وجود دارد. گرفتن مشاوره کسب و کار اینترنتی می‌تواند هم شما را از وجود و بروز این حوادث و اتفاقات آگاه کند و هم مسیر درستی را برای عبور از این مرحله به شما پیشنهاد کند. شرایط بازار کار امروزی به گونه‌ای است که یک فرد نمی‌تواند تمامی مشکلات را شناسایی و حل کند. به همین دلیل نیاز به مشاوره کسب و کار دارید. 
  • همه‌ی افراد دانش کافی را ندارند: یادتان نرود که هر قدر در کارتان حرفه‌ای و کاربلد باشید یا هر مقدار که کارمندان و پرسنل خود ایده، نظر و همفکری بگیرید، باز هم جایی از کار وجود دارد که کسی مشرف به آن نیست و همان یک جا می‌تواند به کسب و کار شما صدمه بزند. دیگر به مانند گذشته نمی‌توان "همه چیز دان" بود و ناچارید که از افراد دیگر متخصص کمک بگیرید. اطلاع از زیر و بم‌های کسب و کار، می‌تواند نقاط کلیدی در رد کسب و کار شما باشد. داشتن یک مشاوره خوب، به مانند استفاده از بهترین کارتالیزور در فعالیت‌های شیمیایی‌ست. می‌توانید به سرعت و با شتاب فراوانی رشد کنید و کسب و کارتان را توسعه بدهید، اگر بتوانید مشاوره‌های خوبی را در کنار خود داشته باشید. 
  • مشاور کسب و کار فردی بی‌طرف است: شاید فکر کنید که تمامی ایده‌ها و نظرهای مشاور را می‌توانید از کارمندان و پرسنل خود دریافت کنید اما باید بگوییم که این مطلب درست نیست. دلیل آن را هم می‌توانید در ادامه‌ی مطلب متوجه شوید. تمامی پرسنل شرکت، از شما حقوق می‌گیرند و به نوعی خود را مدیون شما می‌دانند. در خیلی از مواقع، پرسنل ترجیح می‌دهند تا مطالبی را خوشایند مدیر و رئیس سازمان بگویند تا احیاناً در ترفیع شغلی بعدی یا حتی کار فعلیشان مشکلی پیش نیاید. اما مشاور کسب و کار، فردی بی‌طرف است که بدون در نظر گرفتن خوشایند و بدآیند شما، تنها به ارائه مشاوره درست و اصولی فکر می‌کند. در واقع کار مشاور کسب و کار، ایجاب می‌کند که اتفاقاً مشکلات و خطاهای کسب و کار شما را برجسته و بولد کند. بنابراین نمی‌توانید کیفیت خروجی کار مشاور را با هیچ یک از کارمندانتان مقایسه کنید. 

با تمامی این اوصاف، شرکت‌ها و افراد متخصص زیادی وجود دارند که اقدام به ارائه مشاوره کسب و کار اینترنتی می‌کنند. بعضی از این افراد یا شرکت‌ها، تنها کار مشاوره را بر عهده دارند و بعضی نیز، در کنار فعالیت اصلی‌شان، بخشی را برای مشاوره در نظر گرفته‌اند. در این بین شاید بهتر باشد که از مشاورهای باسابقه و حاضر در بازار کمک بگیرید. شرکت طراوان، بخشی از توان و فعالیت خود را در حوزه‌ی مشاوره کسب و کارهای اینترنتی به کار می‌گیرد. عقیده ما بر این است که فعالان حوزه‌ی کسب و کار اینترنتی، افراد بهتری برای گرفتن مشاوره هستند، زیرا مشکلات و کم و کاست حوزه‌ی اینترنتی را بهتر از دیگر افراد می‌شناسند. می‌توانید برای استفاده از خدمات مشاوره کسب و کار طراوان یا ارتباط با متخصصان و کارشناسان ما، به صفحات مربوطه رجوع کنید. 

منبع: طراوان

مطالب مرتبط

مشاوره کسب و کار اینترنتی