طراحی سایت چیست و چه مراحلی دارد؟

طراحی سایت چیست و چه مراحلی دارد؟

سایت، یک پایگاه اینترنتی جهت اطلاع‌رسانی حول محورهای مختلف و در زمینه‌های مختلف است. به سایت‌هایی که به معرفی، ارائه و فروش محصولات شرکت یا شرکت‌هایی خاص می‌پردازند،‌ سایت‌های فروشگاهی گفته می‌شود. طراحی سایت یا وب دیزاین Web-Design نیز شامل مراحل طراحی و ساخت این پایگاه اینترنتی می‌شود. طراحی سایت‌ فروشگاهی در دنیای پرسرعت امروز، نیازی اجتناب‌ناپذیر و غیرقابل انکار است. در ادامه بیشتر درباره طراحی وب‌سایت صحبت خواهیم کرد.

همه چیز درباره طراحی سایت

طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت پروسه‌ای متشکل از لایه‌سازی صفحات وب، تولید محتوا، طراحی گرافیکی و رعایت اصول سئو است. به بیان دیگر، طراحی وب را باید به‌نوعی مهارت ساخت و راه‌اندازی صفحات وب و تلفیق هنر و طراحی مهندسی دانست. البته طراحی سایت می‌تواند شامل بهینه‌سازی سایت و ری‌دیزاین یک سایت قدیمی با بازخورد پایین نامناسب در بستر نت نیز باشد. اولین وب سایت در سال۱۹۹۱ توسط تیم برنرزلی و به‌شکل یک سایت ساده متنی ساخته شد. تقریبا تمامی سایت‌هایی که در آن زمان طراحی شدند،‌ همین شرایط را داشتند اما به‌مرور با روی کار آمدن مرورگرها و موتورهای جستجوی پیشرفته‌تر توسط شرکت‌های Netscape و Microsoft و زبان‌های برنامه‌نویسی زبان های جاوا اسکریپت و HTML سایت‌ها شکل بهتری به خود گرفتند و طراحی و گرافیک جذاب‌تری پیدا کردند. میلیون‌های سایتی که امروز در بستر نت شاهد هستیم، نتیجه همین روند پیشرفت و بهبود بوده است.

طراحی سایت و پلتفرم های مختلف

طراحی سایت چه مراحلی دارد؟

طراحی سایت اختصاصی نیز مانند تمامی کارهای حوزه تکنولوژی مراحل خاص خود را دارد. مراحلی که به فرآیند طراحی وب یا ری‌دیزاین یک سایت قدیمی نظم و برنامه داده و روند کار را مشخص می‌کند. فرقی نمی‌کند که شما قصد طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت فروشگاهی آنلاین، طراحی سایت خبری یا طراحی سایت صنعتی را برعهده دارید. این مراحل برای تمامی این موارد به‌کار می‌روند. اما نوع پرداخت به این مراحل در انواع مختلف سایت می‌تواند متفاوت باشد. این مراحل عبارتند از:

  • مرحله اول: طراحی وایر فریم

این مرحله از طراحی تخصصی سایت، باتوجه به نیاز مشتری و نوع فعالیت او انجام می‌شود و یک نمای کلی از سایت را دراختیار او قرار می‌دهد. تمایی که درواقع یک نقشه کلی از صفحات سایت است و جایگاه و چیدمان المان‌ها و عناصر مختلف را در آن مشخص می‌کند. این طرح در این مرحله به تایید و تحلیل مشتری رسیده و مراحل بعدی ادامه پیدا می‌کند.

  • مرحله دوم: طراحی گرافیک سایت

حالا که نقشه کلی را در دست داریم و جانمایی عناصر مختلف انجام شده است، می‌توان طراحی قالب گرافیک سایت را آغاز کرد. طراحی گرافیک سایت، با استفاده از نرم افزار‌های مخصوص خود انجام شده و شامل رنگ‌بندی و شکل‌دهی به وایر فریم با‌توجه به نوع فعالیت سایت و فعالیتی که در آن قرار است انجام شود، می‌گردد.  

  • مرحله سوم: کدنویسی و برنامه‌نویسی

با توجه به طراحی انجام شده در مرحله قبل لازم است اکنون روش مدیریت سایت را انتخاب کرد. روش مدیریت نیز متناسب با هزینه‌ها و نیاز مشتری انتخاب می‌شود. وردپرس و یا طراحی یک فریم ورک اختصاصی برنامه‌نویسی نمونه‌هایی از سیستم‌های مدیریت محتوا در سایت هستند.

  • مرحله چهارم: راه‌اندازی سایت یا پیاده‌سازی ‌سایت

حالا سایت طراحی شده باید در بستر جهانی وب راه‌اندازی شود؛ به‌این معنی که سایت در تمامی جهان دردسترس باشد و برای عموم قابل بازدید گردد. در این بخش لازم است که یک هاست و نام دامنه مناسب انتخاب کنیم و  پس از پیکربندی نهایی سایت، آن را دردسترس قرار دهیم.
باید دقت داشت که برای رعایت استانداردهای طراحی سایت حرفه‌ای باید به تمامی این مراحل مطابق با اصول طراحی وب‌سایت سفارشی پرداخت. چرا که هریک از مراحل ذکر شده در بازخورد نهایی سایت بسیار موثر است و می‌تواند تاثیر بسزایی در رنک نهایی آن داشته باشد. بنابراین برای طراحی سایت مناسب با آخرین تکنولوژی تمامی مراحل باید مطابق اصول و قواعد خود صورت گیرد.

نمونه سایت

برای طراح سایت شدن چه مهارت‌هایی نیاز است؟

برای اینکه بتوان یک طراح سایت شد، لازم است که تحت آموزش‌های پروژه محور در زمینه طراحی وب سایت قرار گرفت. این آموزش‌ها به ما کمک می‌کند تا ضمن فراگیری مفاهیم اولیه به کسب تجربه نیز بپردازیم. با این روش شما همزمان با انجام پروژه‌های مختلف حین آموزش، قادر به کسب تجربیات‌ اولیه و مفید و مورد نیاز در زمینه توسعه و آنلاین کردن یک سایت خواهید بود. مراحلی که در این روش آموزش و کسب مهارت برای طراحی سایت می‌گذرانید عبارتند از:
-    مرحله اول: فراگیری زبان HTML
-    مرحله دوم: فراگیری زبان CSS
-    مرحله سوم: فراگیری زبان جاوا اسکریپت
-    مرحله چهارم: فراگیری یک زبان برنامه‌نویسی (Client-side یا Server-side)
البته که مراحل ذکر شده ساده و راحت نیستند، اما زمانی که فراگیری حین انجام پروژه صورت گیرد، قطعا مفیدتر و کاربردی‌تر خواهد بود.

طراح سایت در حال طراحی سایت

سخن پایانی

درنهایت باید گفت در دنیای امروز اداره یک کسب و کار هرچند بزرگ یا کوچک ‌بدون داشتن سایت رسمی، موفقیت تضمین شده‌ای ندارد. شما برای دیده شدن و موفقیت در بازار نیاز به وبسایت شخصی خود دارید. همین مهم نیز باعث شده است که مهارت طراحی سایت به یک مهارت و تخصص خوش آینده، با بازار کار فوق‌العاده تبدیل شود. گرچه یک طراح سایت زمانی می‌تواند به موفقیتی که در انتظار اوست دست یابد که سایتی بهینه و استاندارد را طراحی نماید.

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل شرکت طراوان با داشتن رزومه ای قابل اتکا و مطمئن در طی سال های فعالیت خود توانسته طیف وسیعی از بازار تجاری و صنعتی را تحت پوشش خود داشته باشد. چشم انداز و هدف ما برای مشتریانمان این است که تمامی صاحبان مشاغل با ورود به بازار وب، کسب و کار خود را به صورت کارآمد و حرفه ای توسعه دهند، بتوانند با ارائه آسان خدمات و محصولاتشان، به معرفی برندشان پرداخته و ارتباطی راحتتر و موثرتر با مشتریانشان بدست آورند و در نهایت درآمد بیشتری کسب کنند. چون اینترنت یه بازار 24 ساعته بدون تعطیلی است و محدودیت زمان و مکان ندارد. برخی از خدمات مهمی که شرکت طراوان به مشتریان خود ارائه می دهد عبارت است از : طراحی وب سایت سفارشی ،طراحی اپلیکیشن موبایل، مشاوره و طراحی کسب و کار اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ ، پشتیبانی سایت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط:

طراحی سایت دانلود فایل

استانداردهای طراحی سایت چیست؟

استفاده از فضای مجازی برای کسب درآمد بیشتر

طراحی سایت چیست