طراح سایت کیست و چه وظایفی دارد؟

طراح سایت کیست و چه وظایفی دارد؟

طراح سایت، فرد یا مجموعه‌ای از افرادند که به طراحی وب سایت سفارشی یا به‌نوعی طراحی سایت متناسب با نیاز مشتری می‌پردازند. ممکن است نیاز مشتری طراحی سایت حرفه‌ای یا طراحی سایت براساس سئو در زمینه تجارت، صنعت یا هنر باشد. ممکن است مشتری درکنار سایت تخصصی خود، درخواست طراحی اپلیکشن موبایل نیز داشته باشد. طراح سایت یا تیم‌های طراح وب‌سایت باتوجه به این نیازها و خواسته‌ها و با ارائه مشاوره تخصصی و راهنمایی‌های مفید و متناسب با کسب و کار مشتری، به جمع‌بندی نهایی رسیده و اقدام به انجام خواست و نیاز او می‌کنند.

طراحی سایت

وظایف طراح سایت چیست؟

وظایف طراح سایت یا تیم‌های طراحی سایت، ‌باتوجه به نوعی کاری که انجام می‌دهد و بخشی که به آن‌ها سپرده می‌شود، مشخص می‌گردد. برای راه‌اندازی یک سایت حرفه‌ای، پیاده‌سازی سایت تخصصی یا بهینه سازی و رفع مشکلات سایت طراحی شده، نیاز به دو تیم با دو تخصص مجزا (یا دو فرد) احساس می‌شود. این دو تیم عبارتند از:

Frontend(فرانت‌اند)

تیمی که این بخش از طراحی سایت را برعهده دارد به طراحی شکل و ظاهر سایت می‌پردازد و درواقع بخش‌هایی که در معرض دید عموم قرار دارند. برای طراحی این بخش لازم است که طراح زبان‌های برنامه‌نویسی HTML,CSS ,JAVASCRIPT مسلط باشد. البته معمولا در طراحی سایت اختصاصی حرفه‌ای و بزرگ که گرافیک در آن اهمیت ویژه‌ای دارد از گرافیست حرفه‌ای نیز در این بخش کمک گرفته می‌شود.

Backend (بک‌اند)

تیمی که این بخش از طراحی سایت را برعهده دارد به طراحی کدهای سرور پرداخته و درواقع امکانات و عملکردهایی که برای کاربران قابل دیدن نیستند اما ساختار و ستون‌های سایت را تشکلی می‌هند. برای این بخش،‌ طراح سایت لازم است که به زبان‌های برنامه نویسی Python  و ASP و PHP مسلط باشد.  

البته ممکن است که افراد یا تیم‌هایی به هر دو بخش پرداخته و در هر دو زمینه تخصص لازم را داشته باشند.

طراح سایت

انواع طراحی سایت براساس قابلیت‌ها و امکانات سایت

انواع طراحی سایت به دو دسته کلی تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • سایت‌های استاتیک

در سایت های استاتیک تنها قسمت فرانت‌اند کار انجام می‌شود. به‌این ترتیب که هرکدام از صفحات یک سایت به صورت جدا طراحی شده و در سرور بارگذاری می‌شوند. در این نوع سایت،‌ هرگونه تغییر و اصلاح باید توسط کارشناس و طراح انجام شود و مدیر سایت نمی تواند محتوای آن را تغییر داده یا اصلاح کند. این نوع طراحی برای سایت‌های معرفی یا سایت شرکتی کوچک که محتوا در آن‌ها تا مدت‌های تغییر نخواهد کرد و نیاز به ورود محتوا به‌صورت مستمر و مداوم ندارند، استفاده می‌شود. اما به‌طور کلی امروزه به‌دلیل اهمیت مقوله مدیریت محتوا، استفاده از این نوع طراحی چندان رایج نیست.

  • سایت‌های داینامیک

در این نوع طراحی از هر دو بخش فرانت‌اند و بک‌اند استنفاده شده و طراحان سایت نیاز به کد نویسی برای هر دو قسمت دارند. این نوع سایت که در بخش محتوا پویا و داینامیک هستند، باتوجه به کاربرد، طراحی شده و توسعه می‌یابند. باتوجه به اینکه این نوع سایت نیاز به به‌روزرسانی مداوم محتوا دارد، برنامه‌نویس بک‌اند موظف به پویاسازی وب سایت است و اینکار را با استفاده از طراحی کدهای سمت سرور اسکریپتی انجام می‌دهد.
از این جهت که امروزه موفق ترین وب‌سایت‌ها، آن‌هایی هستند که  اصول طراحی و بهینه‌سازی سایت در آن‌ها به‌درستی رعایت شده باشد تا قادر باشند بهترین و به‌روزترین محتوا را به مخاطبان خود نمایش دهند، سایت‌های داینامیک کاربرد بیشتری دارند.

طراح سایت در حال کار

طراحی سایت براساس متدهای روز دنیا

در دنیای امروز،‌ طراحی سایت برای هرنوع کسب و کار، شغل یا سازمانی می‌تواند تاثیر بسزایی در موفقیت آن داشته باشد. سایت یک شرکت، سازمان یا فروشگاه درواقع معرف سطح عملکرد و کیفیت خدمات یا محصولاتش است. بنابراین لازم است که طراح سایت طراحی وب‌سایت سفارشی مشتری را با متدهای روز دنیا انجام دهد. برای اینکار توجه به نکات زیر ضرورتی غیرقابل اجتناب است.
-    سرعت مناسب بارگذاری سایت در دیوایس‌های مختلف
-    واکنشگرا بودن و ارائه طراحی ریسپانسیو برای سایت
-    استفاده از تصاویر بهینه در سایت
-    کدنویسی روان و استاندارد
-    بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
-    بالا بردن امنیت سایت
ممکن است که مشتری، نیاز به پشتیبانی مداوم سایت و آپدیت کدنویسی و قالب‌ها، بررسی پیشرفت سایت در گوگل در فواصل زمانی مشخص (روزانه، هفتگی، ماهانه) داشته باشد که طراح سایت درصورت لزوم این موارد را نیز باید در قالب پشتیبانی وب‌سایت و تست سایت ارائه کند.

سخن پایانی

درنهایت باید گفت، داشتن سایت تخصصی برای هر شرکت‌ها، تجارت‌ها،‌فروشگاه‌ها و صنایع مختلف می‌تواند تاثیر بسیاری بر کسب و کار و فعالیت آن‌ها داشته باشد. درنتیجه بهره‌ بردن از یک تیم طراح سایت با رعایت اصول و استانداردهای روز دنیا و استفاده از طراحی سایت مطابق با متدهای روز یک سرمایه‌گذاری مطمئن و مورد تایید خواهد بود.

طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل شرکت طراوان با داشتن رزومه ای قابل اتکا و مطمئن در طی سال های فعالیت خود توانسته طیف وسیعی از بازار تجاری و صنعتی را تحت پوشش خود داشته باشد. چشم انداز و هدف ما برای مشتریانمان این است که تمامی صاحبان مشاغل با ورود به بازار وب، کسب و کار خود را به صورت کارآمد و حرفه ای توسعه دهند، بتوانند با ارائه آسان خدمات و محصولاتشان ،به معرفی برندشان پرداخته و ارتباطی راحتتر و موثرتر با مشتریانشان بدست آورند و در نهایت درآمد بیشتری کسب کنند. چون اینترنت یه بازار 24 ساعته بدون تعطیلی است و محدودیت زمان و مکان ندارد. برخی از خدمات مهمی که شرکت طراوان به مشتریان خود ارائه می دهد عبارت است از: طراحی وب سایت سفارشی، طراحی اپلیکیشن موبایل، مشاوره و طراحی کسب و کار اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ، پشتیبانی سایت.

 

 

طراح سایت