آشنایی با انواع منابع تامین سرمایه برای استارتاپ های ایرانی

برای صاحبان کسب و کارهای مختلف، تامین سرمایه از اولین اقداماتی‌ست که باید انجام شود. خیلی از استارتاپ‌های بالقوه به دلیل نبود سرمایه مورد نیاز برای شروع کار، از حرکت بازمی‌مانند یا از بین می‌روند. اما می‌توانید با شناخت و ارتباط با صاحبان سرمایه، هم از سرمایه نقد آن‌ها استفاده کنید و هم از قدرت و نفوذ آن‌ها برای راه‌اندازی هرچه بهتر استارتاپ خود بهره بگیرید. اما تامین سرمایه برای استارتاپ‌ها از چه اهمیتی دارد و از چه روش‌هایی انجام می‌شود؟ تا چه حد احتمال دارد که بتوانید سرمایه گذاری برای کار خود پیدا کنید؟ تا چه حد ریسک و خطر برای سرمایه گذار مطلوب به نظر می‌رسد؟

تامین سرمایه برای استارتاپ‌ها چه اهمیتی دارد؟

یکی از مهم‌ترین کارهایی که مالکان کسب و کارهای نوین باید به آن توجه کنند، تامین سرمایه برای ساخت و راه‌اندازی تجارت خود است. نمی‌توانید بدون داشتن سرمایه اولیه، اهداف پیش روی شرکت خود را به انجام برسانید. پس از آنکه تمامی اطلاعات مورد نیاز درباره کسب و کار جدید خود را جمع آوری کردید، باید به سراغ ارائه محاسبات مالی به سرمایه گذاران مختلف بروید. هنگام شروع یک کسب و کار، باید لیستی از مخارج خود داشته باشید. عمده‌ی کسب و کارها (آنلاین و غیرآنلاین) مخارجی شامل موارد زیر دارند:

  • •    هزینه مکان
  • •    هزینه تجهیزات
  • •    هزینه ارتباطات
  • •    هزینه مجوزهای قانونی
  • •    هزینه خرید مواد اولیه
  • •    هزینه تبلیغات
  • •    حقوق، بیمه و مالیات کارمندان
  •  

یقیناً تمامی کسب و کارهای نوپا، از پس تمامی این مخارج برنخواهند آمد و به ناچار باید به دنبال جذب سرمایه خارجی برای شرکت خود باشید. اما جذب منابع سرمایه خارجی، تنها در صورتی امکان پذیر است که شما تصویر کلی از مخارج و صورتحساب‌های مالی خود به آن‌ها ارائه کنید. در اینگونه موارد، بیزینس پلن یا طرح توجیهی کسب و کارتان، بسیار کارآمد خواهد بود. در اینگونه از موارد بهتر است تا مخارج خود را به شکل جزیی و کلی، در کنار یکدیگر ذکر کنید. می‌توانید در قدم اول، از هزینه‌های روز اول و جاری شرکت خود بگویید و در ادامه به سراغ هزینه‌های هفتگی، ماهانه و سالانه بروید. این تصویر کامل‌ترین دید را از استارتاپ شما به سرمایه گذار می‌دهد. 


 مشاوره کسب و کار آنلاین
تامین سرمایه می‌تواند به روش‌های متعدد و در زمان‌های مختلفی صورت بگیرد

روش‌های تامین سرمایه برای استارتاپ‌ها

  • 1.    وام بانکی: گرفتن وام می‌تواند یکی از اولیه‌ترین کارها در تامین سرمایه برای هر کسب و کاری باشد. اما در نظر داشته باشید که عمده‌ی وام‌های بانکی حجم و مقدار زیادی ندارند و تنها برای شروع استارتاپ‌های بسیار کوچک جوابگو هستند. می‌توانید این وام‌ها را برای استارت اولیه و جلو بردن پیشنیازهای استارتاپ تا زمان پیدا شدن سرمایه گذار بهتر استفاده کنید. برای گرفتن این وام‌ها می‌توانید به هر بانکی مراجعه کنید و دستتان برای گرفتن وام باز است. البته هنگام دریافت وام حواستان به بهره و مدت بازپرداخت وام نیز باشد و اگر مقدار قسط را در توان خود، نمی‌بینید، مقدار وام را کمتر کنید. عمده‌ی وام‌های بانکی شامل 8 تا 18 درصد سود هستند که باید به آن‌ها توجه کنید. موسسه‌های قرض‌الحسنه هم اگرچه مقدار پول کمتری به شما وام می‌دهند اما سود 2 یا 4 درصد را دارند که شرایط پرداخت را برای شما راحت‌تر می‌کند. 
     

 


صندوق‌های سرمایه گذاری سعی می‌کنند تا تمامی تجارت خود را برای رشد شما و کسب و کارتان به کار گیرند

  • 2.    صندوق‌های سرمایه گذاری: بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ، با راه اندازی صندوق‌های سرمایه گذاری سعی در تبدیل سرمایه نقد خود به سرمایه‌های در جریان و کار هستند. این صندوق‌ها وظیفه تامین سرمایه کسب و کارهای خرد و کلان را بر عهده دارند. مدیران استارتاپ‌ها نیز می‌توانند با ارائه مستندات لازم و انجام مراحل مختص به هر صندوق، سرمایه اولیه برای شروع کار خود را دریافت کنند. البته این صندوق‌ها در کنار تامین سرمایه، به راهنمایی و منتورینگ و مشاوره مالی و حقوقی استارتاپ‌ها نیز می‌پردازند و به این شکل از سرمایه خود محافظت می‌نمایند. برخی از صندوق‌های سرمایه گذاری برای استارتاپ‌های ایرانی، اسمارت آپ، گروه بانیان، ایندیگو، حرکت اول (زیر نظر همراه اول) و گروه اینترنتی ایران (زیر نظر ایرانسل و پشتیبان اسنپ) هستند. مزیت استفاده از این صندوق‌ها در برابر تامین سرمایه از وام و خانواده این است که تمامی این صندوق‌ها علاوه بر تامین مالی استاتاپ شما، آموزش و حمایت معنوی کسب و کارتان را نیز بر عهده می‌گیرند. تامین سرمایه در این صندوق‌ها به شکل مرحله به مرحله است و پس از رسیدن به هر نقطه‌ی تعیین شده از سوی صندوق، مبلغ مشخصی از نقدینگی به حساب شرکتتان واریز می‌شود. 
     
  • 3.    سرمایه گذاران خطرپذیر: قبل از آنکه بتوانید از سرمایه صندوق‌های سرمایه گذاری استفاده کنید، باید برگشت سرمایه کسب و کار خود را اثبات نمایید. تمامی صندوق‌های سرمایه گذاری تمایل به گذاشتن سرمایه در استارتاپ‌های با پتانسیل بالا و ریسک پایین دارند. نمی‌توانید انتظار سرمایه گذاری در استارتاپ‌های پُرریسک را از آن‌ها داشته باشید. اما این آخر ماجرا نیست. سرمایه گذاران خطرپذیر کسانی هستند که تمایل بیشتری روی استارتاپ‌های پُرخطر دارند. 3 رکن اصلی در امتیازدهی استارتاپ از سوی این صندوق‌ها، میزان جهش، رشد ارزش و حجم ریسک است که باید سعی کنید امتیاز بالایی در این ارکان به دست آورید. این صندوق‌ها با گرد هم آوردن نیروی انسانی، اختصاص فضای کاری، آماده سازی بستر تجهیزاتی و برگزاری جلسات آموزشی، سعی در راهنمایی و کمک هر چه بیشتر به کسب و کارهای نوپا هستند. از بهترین صندوق‌های سرمایه گذاری خطرپذیر برای استارتاپ‌های ایرانی می‌توان به صندوق آرمانی، بنیاد برکت، پیک برکت و شناسا اشاره کرد. 
     

 سرمایه گزاری استارتاپ


در تامین سرمایه جمعی، هر کسی به هر طریقی، نیازی را از استارتاپ رفع می‌کند

  • 4.    تامین سرمایه جمعی: در تامین سرمایه جمعی، می‌توانید مجموعه‌ای از تمامی روش‌های بالا را مشاهده کنید. در این حالت، مدیران کسب و کار سعی می‌کنند تا هر چه بیشتر در دید و نظر صاحبان سرمایه حضور داشته باشند. در تامین سرمایه به روش جمعی، ممکن است افراد حقیقی با چند میلیون تومان پول یا افراد حقیقی با چند میلیارد تومان سرمایه به کمک شما بیایند. البته این تامین سرمایه تنها محدود به منابع مالی نمی‌شود و ممکن است فضای کار، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص باشد. عمده سرمایه گذاران جمعی را افراد حقیق تشکیل می‌دهند که به سرمایه گذاران فرشته مشهورند. این افراد کسانی هستند که دانش و تجربه‌ی کافی برای سرمایه گذاری در استارتاپ‌ها را دارند و برنامه‌ی 3 تا 8 ساله برای بازگشت سرمایه خود در نظر دارند. استارتاپ‌هایی مانند کارن کراد، همبودگاه، نیک استارتر، حامی جو و حامی باش مکان‌هایی هستند که وظیفه حمایت از استارتاپ‌های نوپا و تامین سرمایه جمعی برای کسب و کارها را بر عهده دارند. 
     

 راه اندازی کسب وکار آنلاین


سرمایه گذاران فرشته می‌توانند نقش مهمی در رشد کسب و کار شما داشته باشند

  • 5.    مراکز رشد دانشگاهی: داتشگاه‌ها به عنوان مراکز برتر آموزشی، از چند سال پیش با احداث مراکز رشد و تاسیس شتابدهنده‌های درون دانشگاهی، سعی حمایت و به نتیجه رساندن استارتاپ‌های بالقوه دارند. علی‌الخصوص که ثبت نام و شروع به کار در این مراکز بسیار راحت‌تر از دیگر مراکز حمایت از کسب و کارهاست. اولین حمایتی از استارتاپ‌ها می‌شود، دادن فضای کار و تجهیزات اولیه است که در ادامه با وام‌های کم‌بهره و متناسب با وسعت کسب و کار همراه می‌شود. در بیشتر دانشگاه‌های بزرگ کشور از جمله دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تهران و تمامی واحدهای دانشگاه آزاد، مراکز رشد فعال هستند و می‌توانید بدون هیچ سرمایه اولیه‌ای، کارتان را در آنجا استارت بزنید. همچنین این امکان را دارید تا با استفاده از مراکز رشد، از متخصصان دانشگاهی، دانشجویان مرتبط با کسب و کار خود و اساتید راهنمای پروژه خود استفاده کنید. 
     

 مراکز رشد


مراکز رشد می‌توانند مکانی خوبی برای دیدن و کسب تجربه از استارتاپ‌های مختلف باشد

نتیجه گیری

صاحبان ایده و مالکان استارتاپ‌های مختلف، عمدتا در گیر و دار تامین سرمایه برای کسب و کار خود، از حرکت بازمی‌مانند. بسیاری از افراد نمی‌دانند که راه‌های متعددی برای تامین سرمایه اولیه شروع کسب و کار وجود دارد که علاوه بر پول نقد، فضای کار، امکانات و مشاوره‌های آموزشی را هم در اختیار آنان می‌گذارد. بانک‌ها، صندوق‌های سرمایه گذاری و سرمایه گذاری جمعی از بهترین راه‌های کسب نقدینگی با حجم متسط و بالاست که رشد استارتاپ شما را تسریع می‌کنند. علاوه بر آن می‌توانید با دوستان و اقوام خود، کسب و کاری خانوادگی را راه بیندازید و از سرمایه‌های دور و اطراف خود بهره بگیرید.

منبع : طراوان

شرکت طراحی سایت ساری