آیا من کرونا دارم؟ راهکارهای مقابله با آن چیست؟

کرونا، کلمه‌ای‌ست که امروز بیشترین کاربرد را در اطراف ما دارد. به هر طرف که نگاه می‌کنیم، از رسانه‌های صورتی و تصویری گرفته تا شبکه‌های اجتماعی در گوشی تلفن همراهمان، نام کرونا را می‌بینیم. این بیماری اکنون نقل مجالس ایرانیان شده که البته، کمتر شباهتی به نقل و دیگر شیرینی‌جات دارد. این بیماری مهلک، تاکنون جان 120 هموطن ما را گرفته و هنوز خیال رفتن ندارد. در این اوضاع، مشکل اصلی مراجعه‌های بی‌مورد به مراکز درمانی است. در این مقاله سعی داریم تا راهکارهای مقابله و تشخیص اولیه کرونا ویروس را به شما همراهان گرامی  طراوان معرفی کنیم.

کرونا چیست؟

کرونا یک خانواده بزرگ از بیماری‌هاست که کم و بیش با انواع آن آشنا هستیم. تمامی ویروس‌های کرونا از حیوان به انسان منتقل شدند و عمدتاً در اثر خوردن گوشت آلوده یا تماس با حیوان آلوده این انتقال صورت گرفت. سرماخوردگی، رایج‌ترین ویروس کروناست که همه ما در طول عمر خود، بارها آن را تجربه می‌کنیم.

سارس، مرس و آنفولانزا انواع دیگر این ویروس هستند که درصد شیوع و مرگ و میر متفاوتی را داشتند. کووید 19 یا همان کرونا، ویروس جدیدی که حالا گریبان‌گیر شهرهای ایران شده، جدیدترین نوع این ویروس است که اولین مبتلایان آن در ووهان چین ظهور کردند. این ویروس جدید (کووید 19) اگرچه دردصد مرگ و میر پایین‌تری نسبت به مرس و سارس دارد اما نرخ شیوع بالای آن، تعداد افراد زیادی را به سرعت در معرض خطر حاد بیماری قرار می‌دهد.

این بیماری برای افراد کم سن و سال‌تر و جوان، مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند اما گروه‌های پرخطری نیز وجود دارند که باید تحت مراقبت ویژه و رعایت نکات بهداشتی شدیدی باشند. از این گروه‌ها می‌توان به افراد بالای 60 سال، افراد دارای بیماری‌های ویژه مانند سرطان، ایدز، دیابت و بیماری‌های قلب و عروق اشاره کرد. با وجود اینکه هنوز درمان قطعی برای این بیماران وجود ندارد، بهترین راه برای مقابله با این ویروس، جلوگیری از مریض شدن است. در نظر داشته باشید که این شیوع سریع و مرگ میر، باعث به وجود آمدن، حالت‌های روانی زیادی شده که افراد را دچار ترس و اضطراب بدی می‌کند. توصیه‌های ما می‌تواند مقدمه خوبی برای اصلاح عادات رفتاری برای مقابله با ویروس کرونا باشد. 

برای مقابله با کرونا ویروس چه کنیم؟

• رعایت نکات بهداشتی، اولین قدم مبارزه: تمامی نکات بعدی که در ادامه مطلب ذکر می‌کنیم، وابسته به رعایت نکات پایه‌ای و ساده بهداشتی‌ست. یادتان نرود، اولین راه ابتلا به ویروس، در معرض سرفه یا عطسه‌ی فرد مبتلاست. بهتر است در هنگام مواجهه با افرادی که علایم تب، عطسه و سرفه دارند، از آن‌ها دوری کنید. همچنین دست‌های خود را مرتباً با آب و صابون به مدت 20 ثانیه بشورید. در صورت نبود این امکان، از الکل برای ضدعفونی کردن دست‌های خود استفاده کنید. به هیچ وجه هم دست خود را به چشمان و بینی خود نزنید. 

غذاهای گرم مصرف کنید: سعی کنید تمامی غذاهای خود را قبل از مصرف گرم کنید. تا جایی که برایتان امکان دارد از مصرف غذاهای رستورانی و فست‌فودی پرهیز کنید. دمنوش بنفشه و ترکیب آبلیمو، زنجبیل و عسل را فراموش نکنید. غذاهای گرم به شما کمک می‌کند تا کمتر در معرض بیماری قرار داشته باشید. هرچقدر که بتوانید بدن خود را گرم‌تر نگه دارید، در کنترل بیمرای ینز موفق‌تر هستید. سیاهدانه برای رفع سرفه مفید است. می‌توانید در صورت داشتن علایم سرفه، از جویدن سیاهدانه شروع کنید. 

در خانه بمانید: در خانه ماندن و تردد کمتر به شما کمک می‌کند تا در معرض بیماری‌های کمتری قرار داشته باشید. البته اگر علایم تب شدید، سرفه و عطسه را برای مدت طولانی دارید، خود را به حالت قرنطینه درآورید و به بیمارستان یا اماکن شلوغ نروید. در این مواقع آرام باشید و با مرکز اورزانس تماس بگیرید. آن‌ها برای انتقال شما و گرفتن تست کرونا از شما (در صورت حاد بودن بیماری) خواهند آمد. بای گذر از این بیماری به یک مراقبت دوماهه نیاز دارید که می‌توانید به سرعت آن را پشت سر بگذارید. 

ویتامین، میوه و سبزی مصرف کنید: مصرف ویتامین‌های D، C، زینک و پتاسیم به کنترل بیماری و تقویت قوای ایمنی کمک زیادی می‌کند. سعی کنید غذاهای دارای این ویتامین‌ها را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. از این خوراکی‌ها می‌توان به حبوبات، مرکبات، جگر و گوشت سفید اشاره کرد. البته یادتان نرود قبل از مصرف هرگونه تخم مرغ، گوشت سفید یا قرمز، آن را به طور کامل طبخ کنید. سبزی تازه می‌تواند گوارش شما را بهبود ببخشد و سیستم ایمنی بدن شما را نیز تقویت کند. 

  • در دورهمی‌های خود بیشتر مراقب باشید: اگرچه گفتیم تا حد امکان در خانه بمانید، اما نبود ارتباط و تنهایی هم می‌تواند باعث بروز بیماری‌های روانی زیادی شود و حالت‌های عصبی برای شما ایجاد کند. دورهمی‌های خود را محدود به حضور افراد قابل اطمینان و سالم کنید. اگر کسی از دوستان یا اقوام شما دارای علایم بیماری‌ست، از او بخواهید تا در خانه بماند اما برگزاری و شرکت در مراسم خودمانی و دورهمی می‌تواند روحیه شما را در این ایام تقویت کند. 

واکسن کرونا

منفی بافی را فراموش کنید: نه خود منفی باف باشید و نه با منفی باف‌ها رفت و آمد کنید. یادتان نرود این بیماری به مانند تمام اتفاقات و حادثه‌های مرگبار، می‌تواند قربانیانی نیز داشته باشد. حرف زدن درباره تعداد قربانیان و آمار مرگ و میر، نه تنها به درمان بیماری کمک نمی‌کند، بلکه ذهن شما را نیز مسموم می‌نماید. بهتر است سعی کنید در ایام از خواندن پیام‌های منفی و بد در شبه‌های اجتماعی خودداری کنید اما در عین حال، به افراد بیخیال و سهل‌انگار هشدار دهید. سعی کنید این افراد که هیچ رعایت بهداشتی را جدی نمی‌گیرند، ترس دهید و با آگاه کردن آن‌ها، سلامت خود و آنان را تضمین کنید. 

وجود بیماری را بپذیرید: اینکه بیماری و مشکلات آن همیشه وجود دارند، امری طبیعی‌ست، آن را بپذیرید. یادتان نرود که ذهن شما این قابلیت را دارد که بعد از گذشت مدتی، هر نوع مشکل و سختی را هضم نماید. می‌توانید با کمی زمان دادن به ذهن و فکر خود، به این بیماری و افکار بد نیز عادت کنید، به همین خاطر است که بعد از گذشت چند روز، کم شدن حساسیت خودتان را در مقابل بیماری احساس می‌کنید. سعی کنید در این ایام نگرانی‌ها را از خود دور کنید و با عقل‌تان تصمیم بگیرید. 

آرام آرام فعالیت‌های را از سر بگیرید: در صورتی که لوازم بهداشتی مقابله را بیماری را از قبیل ماسک تنفسی، دستکش مناسب و ژل‌های ضدعفونی را دارید، کمی از کارهای خود را به بیرون از منزل انتقال دهید و در شهر بگردید. البته این به معنی بی‌احتیاطی یا در نظر نگرفتن مریضی نیست اما در خانه ماندن زیاد نیز می‌تواند شما را بیمار کند. یادتان نرود که می‌توانید با حل کردن یا پذیرفتن این بیماری، از نظر روحی در نقطه بسیار خوبی قرار بگیرید. می‌توانید خیلی از فعالیت‌های خود را با کمک تکنولوژی انجام دهید اما فعالیت‌های بیرون از خانه را نیز به طور کامل حذف نکنید. 

این نیز بگذرد: همانطور که بشر توانست با صبر و حوصله بر بیماری‌های مرگبارتری مانند طاعون و وبا که کشته‌ها و قربانیان بسیار بیشتری را نیز داشت (آنفلونزای اسپانیایی جان یک سوم جمعیت آن روز دنیا را گرفت) غلبه کند، بر این بیماری نیز غلبه خواهد کرد. پیدا شدن واکسن و درمان کووید 19 نیز دور از انتظار نیست اما هنوز رخ نداده است. سعی کنید در ایام بیشتر مراقب خود و سالمندان خانواده خود باشید. با رعایت نکات بهداشتی می‌توانید با هم به سلامتی از این بحران عبور کنید. کرونا ویروس مرگبار، شاید یک خوبی نیز داشته باشد که آن دور هم جمع کردن بیشتر اعضای خانواده است. می‌توانید اکنون که سایه مریضی و بیماری بر سر شهرهای ایران است، بیشتر قدر با هم بودن و لحظات گرانبهای عمر را بدانید. سلامت و پایدار باشید. 

• آزمایش آنلاین بدهید: وزارت بهداشت در اولین گام‌های خود، با راه‌اندازی سایت اطلاع رسانی و تشخیص اولیه کرونا، سعی در ایجاد آرامش روانی در جامعه کرد. اگرچه نمی‌توانید به شکل 100 درصد روی نتایج این آزمایش آنلاین حساب کنید؛ اما می‌توانید بسیاری از افکار منفی و حجم استرس خودتان را با انجام این تست از بین ببرید. برای شروع تست می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید. 

تست کرونا

منبع : طراوان

تست کرونا شرکت طراوان