استفاده از فضای مجازی برای کسب درآمد بیشتر

کسب و کارهای امروزی را دیگر نمی‌توان با گذشته مقایسه کرد. تغییر شیوه‌های بازاریابی و جذب مشتری، باعث شده که بسیاری از کسب و کارهای خرد، رشد کنند یا بسیاری از کسب و کارهای سنتی بزرگ، از میدان رقابت خارج شوند. در این بازار، هر چه مشتریان بیشتری داشته باشید، موفق‌تر خواهید بود. استفاده از فضای مجازی می‌تواند کار شما را برای ارتباط با مشتریانتان راحت‌تر کند؛  شما را به مشتریان جدید معرفی کند و کاتالوگ آنلاین و ویترین همیشگی کسب و کار شما باشد. اما چطور می‌توان از فضای مجازی برای کسب درآمد بیشتر استفاده کرد؟ در این مقاله سعی داریم شما را بیشتر با این دنیای شگفت‌انگیز آشنا کنیم.

فضای مجازی چیست؟ 

گسترش روزافزون اینترنت به عنوان شبکه‌ای از شبکه‌های مختلف محلی، باعث شده که جهان، بیشتر آن که تصور کنیم، کوچک شود. اینترنت با به وجود آوردن، گروه‌های کوچک و بزرگ ارتباطی، توانست خیلی ساده‌تر از دیگر وسایل ارتباط جمعی، مردم را به هم نزدیک کند. اما تحول در فضای مجازی، از زمان آغاز به کار تلفن‌های هوشمند آغاز شد؛ تلفن‌هایی که دیگر خیلی بیشتر از یک مکالمه عادی کاربرد داشتند.
فضاهای مجازی امروزی، شبکه‌های قدرتمند اجتماعی با میلیاردها کاربر هستند؛ کاربرانی که هر کدام می‌توانند مشتری و خریدار محصولات کسب و کار ما باشند. اگر کمی با شبکه‌های اینستاگرام و تلگرام، به عنوان دو شبکه مجازی معروف این روزها کار کرده باشید، می‌توانید بسیاری از برندها را ببینید که صدها هزار دنبال کننده دارند. این دنبال کننده‌های عادی، می‌توانند خریداران آینده محصولات شما باشند. برای این کار باید بتوانید به درستی و با نهایت دقت، پا در این بازار بگذارید.

بسیاری از کسب و کارهای قدیمی به دنبال آن هستند که با پیدا کردن مشتریان جدید، فروش خود را بیشتر کنند. اما در بازار امروزی نمی‌توان به راحتی گذشته، تبلیغات را به سرانجام رساند یا تخمینی دقیق از میزان فروش داشت. بازار امروز فروش، در اختیار فروشندگان آنلاین کالاها و خدمات است. این فروشندگان با استفاده درست از فضای مجازی، توانسته‌اند تمامی کالاها و خدمات خود را به میلیون‌ها کاربر فارسی زبان نشان دهند یا بر اساس بازخورد آن‌ها، کالایی متناسب با سلیقه بازار تولید کنند. تغییر سبک فروش از سنتی به مدرن و امروزی، چیزی نیست که بتوان به راحتی به دست آورد اما یقیناً هر روزی را که از دست بدهید، به شکست نزدیک‌تر خواهید شد. برای ورود به عرصه فضای مجازی نیاز به برداشتن گام‌هایی دارید که ادامه ذکر خواهیم کرد.

اولین قدم؛ پیدا کردن شبکه مجازی متناسب با کسب و کار

اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، توئیتر، یوتیوب، لینکدین، آپارات و خیلی نام‌های دیگر را ممکن است شنیده باشید، اما کدام شبکه مجازی برای شما مناسب است؟ در اولین گام باید بتوانید شبکه مجازی متناسب با کسب و کارتان را پیدا کنید. هر اپ اجتماعی با تمرکز روی یک محتوا ساخته شده است. دسته‌های متفاوت فضای مجازی شاید در ابتدا شما را سردرگم کند اما این تفاوت‌ها، تنها به تفاوت کسب و کارهای مختلف بازمی‌گردد.
•    فضای مجازی مبتنی بر ویدیو: برای پخش و انتشار ویدیوهای کسب و کار خود می‌توانید از شبکه‌هایی مانند اینستاگرام، آپارات، یوتیوب و نماشا استفاده کنید. برای هر ویدیوی انتشار یافته، می‌توانید کپشن و توضیحات مشخصی بنویسید.   

فضای مجازی مبتنی بر عکس: برای انتشار عکس به شکل تخصصی، بهتر است از شبکه‌های فیسبوک، پینترست و اینستاگرام استفاده کنید. افزونه‌های جانبی این شبکه‌های اجتماعی می‌تواند شما را در ساخت بهترین محتواها یاری دهد. 

کسب درآمد از فضای آنلاین
•    فضای مجازی مبتنی بر متن: توئیتر و تلگرام برای ساخت کانال‌های ارتباطی متنی مناسب هستند. البته در این شبکه‌های نیز امکان گذاشتن عکس یا ویدئو وجود دارد، اما تمرکز اصلی بر روی تولید محتوای متنی خواهد بود.

>> همچنین ویدئوی کامل آموزشی راه های افزایش فروش با دیجیتال مارکتینگ و مفاهیم کلیدی کسب و کار را در اینجا ببینید >>

دومین قدم؛ پیدا کردن کلمه‌های کلیدی متناسب با کسب و کار

هر کسب و کاری را می‌توان با کلمات مشخص و به اصلاح "کلیدی" معرفی کرد. کلمات کلیدی، در واقع عباراتی هستند که بیشترین بازخورد را از کاربران دریافت نموده‌اند. هر کاربر با جستجوی عبارات و کلمات مورد نظر خود در موتورهای جستجو، علاوه بر دیدن نتایج مورد نظر خود، آن عبارت یا کلمه را دارای وزن مشخصی می‌کند. هر چه تعداد جستجوی یک کلمه کلیدی بیشتر باشد، آن کلمه در میان کاربران محبوب‌تر و رایج‌تر است. اگر بتوانید کلمات کلیدی کسب و کار خود را به درستی بیابید، یقیناً در بین نتایج اولیه کاربران قرار خواهید داشت.
برای پیدا کردن کلمات کلیدی سایت‌های مختلفی وجود دارند اما به دلیل پولی بودن بسیاری از آن‌ها، ممکن است نتایج ارائه شده به شما دقت لازم را نداشته باشند. برای آن که بتوانید کلمات کلیدی کسب و کارتان را به درستی و با دقت بالا تهیه کنید، می‌توانید از خدمات شرکت طراوان در پيدا کردن کليد واژه‌های مرتبط استفاده کنید. در این بسته، شما کلمات کلیدی مرتبط با کار خود را بر اساس رتبه‌های مشخص دریافت می‌کنید و از میان آن‌ها برای تولید محتوا استفاده می‌نمایید.

سومین قدم؛ تولید محتوای متنی و تصویری منظم 

تولید محتوا، کاری تخصصی و نیازمند دانش مخصوص به خود است. نمی‌توان هر متنی را برای کپشن توضیحات نوشت و انتظار بازخورد دلخواه را داشت. امروزه این کلمات هستند که شما را به سمتی می‌برند یا از رفتن به راهی بازمی‌دارند. در تولید محتوا، باید شبکه اجتماعی، لحن و پرسونای کسب و کار، کلمات کلیدی و اولویت‌های انتشار را در نظر داشته باشید. محتوای متنی باید شامل چگالی مناسب کلمات کلیدی و با تعداد کلمات مشخصی باشد. محتواهای تصویری نیز، اگر دارای طرح و ساخت مشخص و با رعایت اصول رنگ شناسی نباشد، مورد اقبال واقع نخواهد شد.
در تولید محتوا باید سلیقه و تخصص را در کنار یکدیگر به کار بگیرید. ممکن است مدت‌ها تولید محتوای متنی و تصویری را برای کسب و کار خود انجام دهید اما بازخورد مورد انتظار را دریافت نکنید. این یعنی تولید محتوای شما اشتباه و بدون در نظر گرفتن جایگاه مشتری‌ست. به همین دلیل خیلی از کسب و کارها ترجیح می‌دهند، کار تولید محتوا را به واحدهای تخصصی تولید محتوا بسپارند. تیم تولید محتوای شرکت طراوان، با استفاده از به روزترین متدها و ابزارهای تولید محتوا، شما را در داشتن صفحات مجازی بهتر یاری می‌نماید.

قدم آخر؛ ارتباط پیوسته و مداوم با کاربران خود 

حتی اگر تمامی کسب و کار خود را به شکل مدرن و مجازی مدیریت کنید و هیچ حضور فیزیکی در بازار نداشته باشید، باز هم نیاز دارید تا با کاربران و مشتریان خود در ارتباط بمانید. شما باید با مشتریان خود حرف بزنید، به سوالات آن‌ها پاسخ دهید، تردیدهایشان را رفع کنید، از خرید و حمایت‌شان تشکر کنید و تا حد امکان از سلیقه و نظر آن‌ها باخبر شوید. این ارتباط هم برای شما و هم برای مشتریان شما مفید و لازم خواهد بود. هر شبکه مجازی، توسط یک ادمین (مدیر) اداره می‌شود و این شخص باید علاوه بر گذاشتن مطالب جدید در سایت و شبکه مجازی، وظیفه ارتباط با کاربران را نیز بر عهده بگیرد. واحد ارتباط با مشتریان، همواره از واحدهای مهم هر کسب و کار و شرکتی‌ست که نادیده گرفتن آن می‌تواند به از دست رفتن مشتریان بالفعل و بالقوه منجر شود.
ارتباط پیوسته و مداوم با مشتریان، برای همه کسب و کارها ممکن نیست. خیلی از شرکت‌ها، به دلیل نبود نیروی کافی یا وقت لازم برای مشتریان، قید ارتباط با کاربران را زده و تنها به گذاشتن مطالب و محتواهای جدید بسنده می‌کنند. اما این کار، در بلند مدت به ضرر شما خواهد بود. نبود پشتیبانی و بسته‌های حمایتی همیشگی می‌تواند به فروش شما در بازار صدمه وارد کند و شما را از رقبایتان عقب بیاندازد.
برون سپاری مدیریت و نگه داری صفحات مجازی و سایت می‌تواند گزینه خوبی برای جایگزینی کمبود نیرو باشد. تیم نگه داری و پشتیبانی صفحه مجازی و سایت شرکت طراوان، سال‌هاست وظیفه ارتباط با کاربران، شرکت‌های مختلف را به عهده دارد. با استفاده از خدمات پشتیبانی شرکت طراوان می‌توانید، پوشش دهی مناسبی روی خدمات آنلاین کسب و کار خود داشته باشید.  

<<همچنین ویدئوی کامل آموزشی راه های افزایش فروش با دیجیتال مارکتینگ و مفاهیم کلیدی کسب و کار را در اینجا ببینید>>

چگونه از فضای مجازی برای کسب درآمد بیشتر استفاده کنیم؟